Malaysia & Thailand

Då var vi på våran efterlängtade resa, just nu sitter jag på Pattaya stranden på Koh Lipe!

Vi påbörjade våran resa från Arlanda den 28/3 13.00. Incheckningen gick bra, men Sara och Rickard fick checka in sina väskor vid specialbagage😉 om dom verkade skumma eller om dom va rädda om deras väskor får vara obesvarat😊
Sen blev Sara och Rickard incheckade hela vägen till Lankawi och vi andra behövde checka in i Kuala Lumpur...
Första etappen gick toppenbra!
Vi flög till Dubai, och vilken flygplats!!! Vi klev av flyget och klev in i bussen, Sara sa hoppas det inte bara är 50m med buss bara för man inte får vara kring planen och gå! Men Sara kunde vara nöjd😁 vi åkte ca 20 minuter runt och runt, kändes det som men vi kom fram till en annan del av flygplatsen där var det ett stort upplyst vattenfall bakom dom enorma hissarna. Vi tog sikte på en informationsdisk där vi frågade efter vägen till gaten. Hissen upp och ta tåget... Sa hon tåget?! Vi tog hissen upp och mycket riktigt va det ett tåg som tog oss vidare längre in på Dubais flygplats😊 vi hittade gaten och nu började väntan, vi visste att planet var en timma försenat så väntetiden blev ca 6 1/5 timmars väntan på att flyga vidare till Kuala Lumpur. Men det fanns mkt roligt att titta på och många olika människor och studera😄 dom städade och plockade mest hela tiden så det var mkt rent och fräscht👍 här kom vi i kontakt med "hål i golvet toaletter" men som tur var kunde man välja en "vanlig toalett" oxå😉

Väl på planet mellan Dubai och Kuala Lumpur fick vi kanonplatser med mkt benutrymme och en vägg och tv-skärm framför oss👍 men dessa platser visade sig inte vara så toppenbra....
Jonathan och Alexander kämpade så tappert på Dubais flygplats med att hålla humöret upp och hålla sig vakna. Så dom somnade ganska omgående, även jag och Jonas somnade en stund. Efter ca 3 tim började vårt helvete😖 båda killarna vaknade till blev illamående och kräktes gång på gång! Flygvärdinnan på "våran sida" hjälpte oss med att hålla vägen till toaletten fri och fyllde på med kräkpåsar! Killarna  kämpade på bra och vi med måste jag säga😁
Vi landade på Kuala Lumpur och även det var en enorm flygplats! även där åkte vi tåg för att komma till gaten. På denna flygplats fanns det transportband för att komma dit man skulle och även här var det "hål i golvet toalett" och rent och fräscht. Eftersom planet från Dubai var försenat så blev väntan någon timma kortare. Men det var ändå lite segt och det ösregnade när vi landade och fortsatte så. Vi tyckte inte det fanns någon anledning att ge oss ut från flygplatsen så vi spelade kort, åt och fikade😁 vi checkade även in våran familj.
Denna gång skulle vi flyga med Malaysia Airline😳 spännande om allt skulle gå bra med tanke på det plan som försvann..... Vi lyfte och resan skulle ta 46min stod det på färddatorn. Det var en väldigt guppig resa och vi satt fastspända hela tiden. Det gick bra och vi landade på Langkawis flygplats😄👍 vi klev ur planet i våra långbyxor, stödstrumpor och långärmade tröjor😅😅 och värmen slog verkligen emot oss!!
Det gick mkt snabbt att få väskorna och hotellet skulle ligga nära så vi tog våra väskor och började gå. 5 min senare stod vi i lobbyn och fick våra rumsnycklar. När Sara hade bokat så var det så att vi skulle ha ett barn i varje rum men det visade sig att sängarna var tillräckligt stora så jag och Alex delade säng och Jonas och Jonathan delade säng. Vi åt mat sedan la vi oss och ställde klockan för frukost.

Klockan ringde inte som den skulle för mobilerna fattade inte att vi kommit till en annan tidszon. Så vi försov oss och fick ingen frukost😢 men det löste vi som så att vi packade ihop sakerna tog en taxi till ett apotek, där man förövrigt kunde köpa det mesta, rullstolar, godis, dricka och mediciner av alla slag. Eftersom vi skulle åka speedboat så köpte vi åksjuketabletter och vatten. Sen åkte vi till hamnen där vi fyllde i imigrationspapper och det tog en stund. Så Jonas, Rickard och Alex gick till en mack i närheten och köpte frukost, som blev glass dagen till ära😃 sen visade det sig att vi fick åka buss till hamnen i Pak Barra istället så vi åkte buss en timma sedan väntade vi en tag på att få åka speedboat till Koh Lipe. Det blev ju inte heller som vi tänkt, det blev färja istället. Men det gick smidigt det med. Så ca en och en halv timma senare såg vi äntligen vårat resmål Koh Lipe!!!!!