Borta bra men hemma bäst !

Dagen efter snorklingsturen låg vi vid poolen och njöt på förmiddagen. På eftermiddagen blev vi hämtade på hotellet och åkte en stund tills vi kom fram till målet... Elefantridning!
Vi satt ner och väntade en stund och Jonathan va så nervös😳 vi såg påstigningsrampen och den va hög! Efter en liten stund såg vi två elefanter med förare komma och parkera vid rampen. Sara, Alex och Rickard klev på den första elefanten. Jag klev på och Jonas lyfte på en så stel Jonte och klev på själv. Elefanterna med förare och vi gungade i väg😊 det var en härlig upplevelse! Vi blev duschade och fick se vilka häftiga djur det är. Mkt nöjda klev vi av efter en timma, vi köpte 4a fruktkorgar och matade elefanterna. Även Jonte vågade😉 i närheten av elefantridningen fanns det ett vattenfall som vi gick till, det var lite svårframkomlig väg dit, och när vi kom fram visade det sig att det bara rann lite lite vatten.... Jaja vi hade inte betalat extra för det. Vi gick tillbaka till elefantridningen, på vägen kom det en bil och vi hörde hur det rasslade till i skogen bredvid oss, kollade dit och såg en stor varan!!!!😖😳 usch!

Väl tillbaka på hotellet la vi oss vid poolen och latade oss. På kvällen tog vi taxi in till en restaurang Black Pearl där vi åt riktigt god mat precis som kvällen innan. Vi handlade lite, Jonas och jag köpte en ny kabinväska😁 så vi fick med våra inköp😉

Avfärd mot Langkawi, vi tog taxi från hotellet och hela personalstyrkan vinkade av oss😊 åkte till hamnen, och där fick vi först höra att vi skulle åka speedboat👍 men Jonas och Sara tyckte det va konstigt eftersom vi bokat färja hemifrån. Så efter lite efterforskning så blev det bil i ca 5 timmar ner till Satun. Där ifrån ordnades biljetter till Langkawi😊 så istället för att åka färja 6-8 timmar blev det en timma på havet👍
Vi kom till Langkawi, varmt och fuktigt som i Thailand. Vi tog taxi till hotellet och gjorde oss iordning för att äta och kolla in staden. Vi åt på ett Ställe som Sara och Rickard ätit på när dom va där förra gången. Vi kikade lite i butiker och sen gick vi tillbaka och sov. Dagen efter tog vi taxi till en superlång och sjukt hög linbana som vi skulle åka😫😳 vi fick plats och åkte iväg inte va det en behaglig åktur det va ju så högt och brant och vid stolparna gungade de rejält! Men vi kom upp och molnen lättade och det va en härlig utsikt! Vägen ner gick bra och lite snabbare kändes det som😊 väl nere åt vi goda våfflor😋 sen körde taxin som vi hade under dagen oss till ett vattenfall som det innan var typ tomt....  Jag, Jonas och killarna åkte tillbaka till hotellet och solade och badade i poolen😊 Sara och Rickard åkte till en krokodilfarm.
Det gick nästan inte och ligga direkt i solen man fick väldigt snabbt vattenblåsor på huden😔 Sara och Rickard kom tillbaka och la sig vid poolen dom hade redan ätit så vi andra gick iväg till den restaurang vi åt på första kvällen vi åt god pizza, ja förutom Alex som åt ris😁 och denna gång kycklingnuggets!
Efter maten gick vi till en butik som sålde bomullskläder, Jonas köpte sig ett par trekvartsbyxor. Jag en kjol och två tunikor. Väl tillbaka på hotellet duschade vi och gjorde oss klara för en sväng till ett shoppingcenter. Där fyndade vi mera kläder👍😁 och åt Mc Donalds! Vi hann även med att köpa skor på en affär rätt så nära hotellet. Jonathan och Alexander köpte kepsar😊
Sista dagen på Lankawi började vi med att åka till ett annat shoppingcenter där köpte både Jonas ochRickard sig en varsin klocka så snygga. Jonathan och Alexander införskaffad sig ett varsitt skärp, inte lätt att vara på semester och vara smal😉 sen åkte vi till det andra shoppingcentret och åt mc Donalds igen😁 sen blev det tid för sol och bad, men det började såklart regna och det var lite molnigt men grabbarna badade på. Så blev det äntligen dax att göra oss klara för att påbörja resan hemåt! Vi tog en sista måltid på den restaurang vi åt på första kvällen👍😊 sen tillbaka till hotellet och tog en taxi till flygplatsen. Det kunde ha blivit våran sista resa.... För usch och fy vilken chaufför vi fick, han körde fort och mot rött! Precis innan flygplatsen fick han tvärnita för han körde på tok för fort och det stod stillastående bilar framför, vi flög framåt i bilen men klarade oss tack och lov utan skador! Så skönt när vi några meter framåt fick kliva av!
Vi blev efter lite om och men incheckade på planet mellan Langkawi och Kuala Lumpur. Såhär var det, Sara och Rickard stod i en kö och vi en annan, dom blev incheckade. Då frågade han i incheckningen något otydligt om vi ville åka tidigare, ja om dom oxå åker med det planet sa Jonas och menade Sara och Rickard. Vi fick våra biljetter och på dom stod det typ 19.40 och kl var 19.15 ca. På deras biljetter stod det 21.40 så nej vi ville inte åka det tidigare planet! Tillslut blev det rätt! Denna gång blev våran familj incheckade hela vägen, dom andra fick checka in i Kuala Lumpur. Resan gick bra, och väntetiden i Kuala Lumpur var inte så lång men ca 40 min innan vi fick gå ombord somnade Jonte och Alex på varsin soffa i avgångshallen. Jonas bar in Jonte halvsovandes, Alex skulle promt gå alldeles nyvaken😊 vi satt på bra platser denna flygning, jag och killarna på en sida båda sov emot mig i ca 6 timmar, jag sov oxå ungefär så länge. Jonas satt bredvid en stor man och hade gången på andra sidan så han sov minimalt. Sista timmen var vi vakna och då blev Jonte illamående och kräktes😔 men sen när vi landat och var i Dubai mådde han bra igen👍 det var inte alls lång väntetid i Dubai så vi åt och letade oss fram till gaten. Det började ljusna och solen sken. Vi klev ombord på sista planet! Där blev det frukost och killarna fick väskor med pyssel precis som på dom andra flygningarna med Emirates😄 så vi har 6 små väskor med diverse pyssel👍 dom erbjöd killarna barnhörlurar och förevigade resan med en bild på dom. Denna resa gick fort! Och alla mådde vi bra. Landningen i Sverige var den bästa👍👏 vi klev av äntligen hemma i vårat Sverige. Vi hade alla börjat längta hem. Väskorna tog lite tid på sig men vi fick alla. Jag, Jonas, Jonte och Alex letade upp bussen till Benstocken, den anlände precis när vi klev ut i den kyliga höga luften. Sara och Rickard blev hämtade av Tom😊

Har säkert missat något när jag skrivit i efterhand men detta har varit våran drömresa i stort. Jag åker gärna tillbaka, speciellt till Koh Lipe, det är mitt paradis😊 men nu ska jag hålla mig hemma ett tag😁

// Cissi!

Borta bra men hemma bäst!

Nu är vi på svenskmark sedan 2 dagar tillbaka😊

För er som är intresserade kommer sista delen av resan här😄

Sista kvällen på Koh Lipe blev det middag på stranden. Känslan av sand mellan tårna, varma vindar och vågornas skvalp när man äter😉 underbart! Maten var riktigt bra tycker jag. Alexander åt mest pommes, ris ibland kyckling. Men han var nöjd.Jonathan vågade prova på lite olika men även där va pommes och ris favoriter😁 det lite charmiga med matlagningen där nere är att dom har små kök och inte allt för stor plats att jobba på, men maten blir så god. Det tar tid, men då är man säker på att det blir riktigt tillagat😊👍 för oss som var ett sällskap på 6 st tog det ibland väldig tid och då den sista fått in maten var den som fick först klar😉 vi lärde oss oxå att beställa ris, pommes el vad vi ville ha till rätten😜 den färska frukten var så god!
Mätta och belåtna tog vi en sista fruktdrink på stranden innan vi gick vi gick hem och packade ihop för avresa.

Efter frukosten checkade vi ut, Hotellpersonalen ordnade med en longtailbåt ut till färjan. Jonas och Rickard gick iväg och köpte vatten, dricka och chips så vi hade något på resan mellan Koh Lipe-Koh Lanta.
Vi fick klisterlappar på bröstet där det stod vart vi skulle av. Vi åkte en bra stund, sen blev vi avsläppta på en ö som ingen av oss vet vad den heter. Där väntade vi mellan 20-40 min på en anslutande färja. Väl på den så fortsatte vi mot Koh Lanta. Resan tog ca 6 timmar.
Väl framme tog vi taxi från hamnen till hotellet. På vägen dit pekade chauffören på ett ställe och berättade att där var det thaiboxning på kvällen.

Vi anlände till vårat Beach house där vi alla 6 bodde i samma hus! Vi installerade oss, tog ett dopp efter den långa resan. Men den stranden var ingen favorit djupt på en gång, tång fanns det och ganska mkt sten som man inte såg för vattnet var inte klart.... Vi bokade en till snorklingstur till dagen efter denna gång var det med speedboat.
Vi valde och äta middag på hotellet då vi inte orkade ta oss så långt. Efter maten åkte Sara och Rickard till thaiboxningen, jag Jonas och killarna gick till huset killarna skrev lite dagbok och sen sov vi gott efter den långa resan.

Vi åt frukost och tog oss sedan ner till stranden för att bli upphämtade. Vi var ett gäng som drog ut på havet i speedboat. Först stannade vi på ett ställe och snorklade där matade dom fiskarna med chips och ananasrens så det kryllade av färgglada fiskar!
Så fick vi besked om att det var lagom nivå på vattnet så vi styrde mot Emerald cave. Där var det flytväst på vi simmade i ett led in i grottan där det var kolsvart! Alex hängde på Rickard och Jonte på Jonas. När vi simmat ca 70-80 m in så såg vi ljus på andra sidan där var det en öppning och vi simmade ut i något som var fantastiskt! Berget öppnade sig och det var en strand och grönska och när man kom upp på stranden och tittade uppåt var det som att stå i en vulkan. Vi tog bilder och var där en stund tills det välde in japaner.... Japaner är ju lite speciella, dom lät massor och sedan kan dom inte simma så alla hade flytvästar och sen höll dom ofta i ett rep som guiden drog så alla följde med automatiskt😉 vi åkte vidare mot en ö som hade utplånats totalt under tsunamin, det var lite uppbyggt vad vi kunde se. Men stranden va härlig vattnet svalkade och snorklingen va bra. Där dukade våra guider upp buffé, åh va gott det smakade! Vi stannade där en stund och bättrade på våran bränna och vätskande värme blåsor...
Sen åkte vi till det sista snorklingsstället där låg jag och Jonathan i länge och såg massor av fina fiskar häftiga koraller och anemoner.
Jag lyfte upp huvudet.... Hör Sara säger ngt om en orm😳😳 tror den var bakom mig, men när jag tittar ner så ser jag att den var väldigt nära Sara så inte alls långt från mig!!!😫😫😫😫 så jag håller ögonen på ormen och simmar mot båten! Väl där är både Jonte och Alex där, jag kliver upp i båten och killarna frågar om inte jag ska snorkla mer??  Nej! Jag såg en orm där nere så jag kliver inte i!!! Men vi tänker bada mer säger dom och hoppar i, men dom va nära båten😊 vi samlade ihop oss och åkte vidare samtidigt pratade vi om vad vi sett, Jonas och grabbarna såg en revhaj😳 jag en orm! Uj uj vad vi utsätter oss för😉😁 vi åkte till en ö där det hängde klasar med fladdermöss! Och på långt håll såg vi delfiner😊 turen led mot sitt slut och nöjda, trötta klev vi av båten och gick hemåt😊

Sista natten...

Idag och igår har vädret varit lite mulet och igår morse regnade det. Så igår var vi kvar på våran strand Pattaya och solade och badade för solen kikade fram mellan molnen emellanåt😊☀️ Vi har hittat ett mysigt cafe som ligger gömt inne bland grönska. Där serverade dom goda smörgåsar och lättare lunch samt fruktshakes. En perfekt semesterdag bara slappa och njuta av att vara ledig😊 På kvällen gick vi till en restaurang som låg uppe i växtligheten, Jack's jungle. En mysig restaurang med många flygande skalbaggar😁😳 när vi sedan la oss duggade det lite och långt bort såg man blixtar och hörde åskan.

Imorse när vi vaknade var det molningt och hade regnat under natten. Sara och Rickard hade ett önskemål om att gå till en annan strand, serendipity. Vi trodde att det skulle bli ok väder så vi bestämde att vi tar oss dit.
Jag, Jonas, Alex och Jonte tog taxi. Det är mopeder med en sidovagn (typ) Sara ocH Rickard gick. Vi möttes upp och gick den sista biten runt några stenar i vattnet, så kom vi fram till en riktig paradisstrand!☀️👍😄 rent, fint och så lugnt.
Det låg ett hotell där som var byggt som en super stor trädkoja. Men en så vacker utsikt över  det turkosa vattnet😊 så idag har vi alla njutit riktigt av denna ö. Tyvärr så är det sista dagen här idag, imorgon åker vi med färja till Koh Lanta. Men det kändes som en riktigt fin avslutning. Dom fyra killarna hoppade och gjorde olika hopp och volter från några höga stenar. Filmbevis kommer när vi kommit hem.  Maten idag var det bästa och dom godaste fruktdrinkarna fanns där👍 här om kvällen slog jag och Sara på stort och delade på en hummer😄😁 det var så gott, grillad med smak av vitlök och svartpeppar. Jag och Jonas tog bbq en kväll valde fisk och fick välja en varsin från ett fiskbord, den grillade dom hel med fenor och fjäll. Dom skar ett rutmönster sen va det bara och äta😁 får se vad det blir ikväll. Jonas och Rickard har sett vattentäta väskor som dom är riktigt sugna på. Får se om det blir en sådan ikväll, vore skönt och ha på resterande resa.
Klockan är 17.45 jag och Jonas sitter och kollar när killarna leker i poolen med flera andra barn från olika nationaliteter. Härligt när leken går före språket!
Sara och Rickard ligger nere på stranden och suger in det sista av dagsljuset för snart sjunker mörkret över ön.
Snart ska vi göra oss klara för sista middagen😊

Koh Lipe

Även denna dag sitter jag på stranden och skriver😊 nu är kl 16.30 här i Thailand.

När vi kom till ön gick inte färjan ända in till stranden utan vi fick kliva av på en pråm som fungerar som omlastningsplats, vi åkte longtail båt in till stranden men klev av i det turkosa ljumna vattnet!
När vi klev på färjan lämnade vi ifrån oss passen, dom fick vi tillbaka nu när vi kom till Koh Lipe dock tog det lite tid😁 vi hittade vårat hotell, vi bor i en bungalow med en hård stor säng och en madrass på golvet. Toaletten kunde varit fräschare. Men vi har tak över huvudet och det funkar.
Vi tog sikte på en restaurang och med facit i hand så vet vi nu att man ska beställa ris eller pommes till sin rätt😉
Sara och Rickard har ju varit här på ön tidigare och sa att vi måste se en solnedgång på stranden Sunrise. Så vi gick dit och såg en mkt fin solnedgång, sen gick vi tvärs över ön till vårat hotell. Mat på en restaurang på stranden😊

Dag två bestod av sol, bad och slappa. Vi bokade en snorklingstur till dag 3. Alex fick feber på em och mådde inte alls så bra😔 som tur var åt och drack han bra. Vi gick till ett apotek där dom tog temp på honom och det var ca38 grader. Vi blev visade och rekommenderade två kylande remsor som vi klistrade på pannan och över bröstet på Alex.
Men dag tre blev inte som vi tänkt för Alex hade fortfarande feber och även Rickard hade feber och va hängig😔 Jonas och jag valde och ta Alex till doktorn. Sara tog hand om Jonte och dom två gick och åt frukost. Vi möttes av en jättetrevlig sjuksköterska och en toppenbra doktor. Han sa att han gärna ville ta blodprov på Alex med att han kanske var för liten, det var ett stick i fingret så både jag och Jonas sa att ta det för då vet vi ju om det är bakterie eller virus.... Provet visade på bakterier, vi satt ner i väntrummet och Sara och Jonte dök upp. En stund senare fick vi en liten påse med 4 olika tabletter och en mixtur. Vi betalade och lovade komma tillbaka om han inte blivit bättre om två dagar.
Det blev en fruktfrukost sen gick Jonas och Alex och la sig, Sara jag och Jonte tog en promenad runt ön.
På natten hade det varit ett rejält oväder det regnade, åskade och blixtrade. Rickards mobilladdare for ur uttaget😳 så när vi gick runt var vattennivån jättehög, och vågorna slog mot stranden med en riktig kraft! Vi stannade till på Sunset vid Boom boom bar och tog en dricka paus. När vi kom tillbaka hade killarna vaknat till och var hungriga, vi åt på hotellet Sara och Rickard bodde på när dom var här förra gången. Jonas fick så stark mat så han inte kunde äta upp maten, Alex mådde sämre så han och jag gick tillbaka och efter lite alvedon och ipren så blev det strandhäng i skuggan för oss alla.
Det blev en tidig kväll för vi sköt fram snorklingsresan en dag.

Dag 4 Tidig frukost och Jonas och Rickard köpte frukt och dricka till snorklingsturen. Vi gick ner till Tan's cocktail bar där vi bokat turen, vädret var på våran sida👍☀️ Vi blev hämtade av en man som visade oss till ett ställe där vi provade ut simfötter. Vi klev på våran longtail båt, det var vi 6 och 3 thailändska tjejer som åkte med. Dagen var toppen😊 Jonas, Alex, Sara och Rickard var som fiskar i vattnet! Som gled runt och såg massor, jag och Jonte kämpade med läckande cyklop, panik och rädsla för fiskar mm. På ett ställe fick vi alla mer eller mindre panik när Sara sa att hon såg en vattenorm😳😖 haha! Men den var långt ner på botten som tur var.
Vi såg många Nemo fiskar och många andra. Och alla koraller, va häftiga dom är. Det jag reagerade på var ett knäppande knastrande ljud hela tiden under vattnet😊 på ett ställe var det en stor manet som han som körde båten visade för Jonas och sen skulle han visa den för mig och Jonte, men vi tvärvände haha! Fegisar som vi är😝 vi åt maten på en underbar strand, dit hade tyvärr aporna hittat men den var så fin. Bilder kommer senare!
Vi hade en kanonbra dag allihopa! När vi kom tillbaka satte vi oss utan för Tan's coctailbar och jag och Jonas tog en aloe vera massage 😁 för vi hade fått färg dock var den röd😳😡
På kvällen valde vi att äta på Poohs restaurang på walking street, helt ok. Sen la Jonas, jag och killarna oss i sängen och kollade på bilder och filmer från dagen! Jonas och jag och även Sara och Rickard vaknade i natt av att det åskade rejält och regnade. Men vi somnade om och när vi vaknade så regnade det lite grann fortfarande, men vi åt frukost och då gav regnet sig. Sara och Rickard tog en aloe vera massage sen valde vi och gå runt ön då det var lite molnigt. Jag måste säga att jag tycker Sunset är en lugn strand för avkoppling. Vi låg vid Boom Boom bar och tog det så lugnt vi bara kan😊 snorklingen var inte så bra idag då det var grumligt. Men men....
Jag, Jonas och killarna gick hemåt tidigare. Vi la oss på Pattaya stranden och här ligger vi fortfarande och väntar på lågvattnet så vi kan gå ut på ett par sanddyner som kommer fram när det är lågvatten. Det längtar killarna, speciellt Jonte efter direkt när han vaknar😄😊
Ikväll har Jonas och Rickard valt grillspett så vi ska gå upp på walking street när vi utforskat det som kommer fram när det blir lågvatten😊
Vi har det toppenbra här i paradiset!!

Malaysia & Thailand

Då var vi på våran efterlängtade resa, just nu sitter jag på Pattaya stranden på Koh Lipe!

Vi påbörjade våran resa från Arlanda den 28/3 13.00. Incheckningen gick bra, men Sara och Rickard fick checka in sina väskor vid specialbagage😉 om dom verkade skumma eller om dom va rädda om deras väskor får vara obesvarat😊
Sen blev Sara och Rickard incheckade hela vägen till Lankawi och vi andra behövde checka in i Kuala Lumpur...
Första etappen gick toppenbra!
Vi flög till Dubai, och vilken flygplats!!! Vi klev av flyget och klev in i bussen, Sara sa hoppas det inte bara är 50m med buss bara för man inte får vara kring planen och gå! Men Sara kunde vara nöjd😁 vi åkte ca 20 minuter runt och runt, kändes det som men vi kom fram till en annan del av flygplatsen där var det ett stort upplyst vattenfall bakom dom enorma hissarna. Vi tog sikte på en informationsdisk där vi frågade efter vägen till gaten. Hissen upp och ta tåget... Sa hon tåget?! Vi tog hissen upp och mycket riktigt va det ett tåg som tog oss vidare längre in på Dubais flygplats😊 vi hittade gaten och nu började väntan, vi visste att planet var en timma försenat så väntetiden blev ca 6 1/5 timmars väntan på att flyga vidare till Kuala Lumpur. Men det fanns mkt roligt att titta på och många olika människor och studera😄 dom städade och plockade mest hela tiden så det var mkt rent och fräscht👍 här kom vi i kontakt med "hål i golvet toaletter" men som tur var kunde man välja en "vanlig toalett" oxå😉

Väl på planet mellan Dubai och Kuala Lumpur fick vi kanonplatser med mkt benutrymme och en vägg och tv-skärm framför oss👍 men dessa platser visade sig inte vara så toppenbra....
Jonathan och Alexander kämpade så tappert på Dubais flygplats med att hålla humöret upp och hålla sig vakna. Så dom somnade ganska omgående, även jag och Jonas somnade en stund. Efter ca 3 tim började vårt helvete😖 båda killarna vaknade till blev illamående och kräktes gång på gång! Flygvärdinnan på "våran sida" hjälpte oss med att hålla vägen till toaletten fri och fyllde på med kräkpåsar! Killarna  kämpade på bra och vi med måste jag säga😁
Vi landade på Kuala Lumpur och även det var en enorm flygplats! även där åkte vi tåg för att komma till gaten. På denna flygplats fanns det transportband för att komma dit man skulle och även här var det "hål i golvet toalett" och rent och fräscht. Eftersom planet från Dubai var försenat så blev väntan någon timma kortare. Men det var ändå lite segt och det ösregnade när vi landade och fortsatte så. Vi tyckte inte det fanns någon anledning att ge oss ut från flygplatsen så vi spelade kort, åt och fikade😁 vi checkade även in våran familj.
Denna gång skulle vi flyga med Malaysia Airline😳 spännande om allt skulle gå bra med tanke på det plan som försvann..... Vi lyfte och resan skulle ta 46min stod det på färddatorn. Det var en väldigt guppig resa och vi satt fastspända hela tiden. Det gick bra och vi landade på Langkawis flygplats😄👍 vi klev ur planet i våra långbyxor, stödstrumpor och långärmade tröjor😅😅 och värmen slog verkligen emot oss!!
Det gick mkt snabbt att få väskorna och hotellet skulle ligga nära så vi tog våra väskor och började gå. 5 min senare stod vi i lobbyn och fick våra rumsnycklar. När Sara hade bokat så var det så att vi skulle ha ett barn i varje rum men det visade sig att sängarna var tillräckligt stora så jag och Alex delade säng och Jonas och Jonathan delade säng. Vi åt mat sedan la vi oss och ställde klockan för frukost.

Klockan ringde inte som den skulle för mobilerna fattade inte att vi kommit till en annan tidszon. Så vi försov oss och fick ingen frukost😢 men det löste vi som så att vi packade ihop sakerna tog en taxi till ett apotek, där man förövrigt kunde köpa det mesta, rullstolar, godis, dricka och mediciner av alla slag. Eftersom vi skulle åka speedboat så köpte vi åksjuketabletter och vatten. Sen åkte vi till hamnen där vi fyllde i imigrationspapper och det tog en stund. Så Jonas, Rickard och Alex gick till en mack i närheten och köpte frukost, som blev glass dagen till ära😃 sen visade det sig att vi fick åka buss till hamnen i Pak Barra istället så vi åkte buss en timma sedan väntade vi en tag på att få åka speedboat till Koh Lipe. Det blev ju inte heller som vi tänkt, det blev färja istället. Men det gick smidigt det med. Så ca en och en halv timma senare såg vi äntligen vårat resmål Koh Lipe!!!!!