Borta bra men hemma bäst!

Nu är vi på svenskmark sedan 2 dagar tillbaka😊 

För er som är intresserade kommer sista delen av resan här😄

Sista kvällen på Koh Lipe blev det middag på stranden. Känslan av sand mellan tårna, varma vindar och vågornas skvalp när man äter😉 underbart! Maten var riktigt bra tycker jag. Alexander åt mest pommes, ris ibland kyckling. Men han var nöjd.Jonathan vågade prova på lite olika men även där va pommes och ris favoriter😁 det lite charmiga med matlagningen där nere är att dom har små kök och inte allt för stor plats att jobba på, men maten blir så god. Det tar tid, men då är man säker på att det blir riktigt tillagat😊👍 för oss som var ett sällskap på 6 st tog det ibland väldig tid och då den sista fått in maten var den som fick först klar😉 vi lärde oss oxå att beställa ris, pommes el vad vi ville ha till rätten😜 den färska frukten var så god!
Mätta och belåtna tog vi en sista fruktdrink på stranden innan vi gick vi gick hem och packade ihop för avresa.

Efter frukosten checkade vi ut, Hotellpersonalen ordnade med en longtailbåt ut till färjan. Jonas och Rickard gick iväg och köpte vatten, dricka och chips så vi hade något på resan mellan Koh Lipe-Koh Lanta.
Vi fick klisterlappar på bröstet där det stod vart vi skulle av. Vi åkte en bra stund, sen blev vi avsläppta på en ö som ingen av oss vet vad den heter. Där väntade vi mellan 20-40 min på en anslutande färja. Väl på den så fortsatte vi mot Koh Lanta. Resan tog ca 6 timmar. 
Väl framme tog vi taxi från hamnen till hotellet. På vägen dit pekade chauffören på ett ställe och berättade att där var det thaiboxning på kvällen. 

Vi anlände till vårat Beach house där vi alla 6 bodde i samma hus! Vi installerade oss, tog ett dopp efter den långa resan. Men den stranden var ingen favorit djupt på en gång, tång fanns det och ganska mkt sten som man inte såg för vattnet var inte klart.... Vi bokade en till snorklingstur till dagen efter denna gång var det med speedboat.
Vi valde och äta middag på hotellet då vi inte orkade ta oss så långt. Efter maten åkte Sara och Rickard till thaiboxningen, jag Jonas och killarna gick till huset killarna skrev lite dagbok och sen sov vi gott efter den långa resan. 

Vi åt frukost och tog oss sedan ner till stranden för att bli upphämtade. Vi var ett gäng som drog ut på havet i speedboat. Först stannade vi på ett ställe och snorklade där matade dom fiskarna med chips och ananasrens så det kryllade av färgglada fiskar!
Så fick vi besked om att det var lagom nivå på vattnet så vi styrde mot Emerald cave. Där var det flytväst på vi simmade i ett led in i grottan där det var kolsvart! Alex hängde på Rickard och Jonte på Jonas. När vi simmat ca 70-80 m in så såg vi ljus på andra sidan där var det en öppning och vi simmade ut i något som var fantastiskt! Berget öppnade sig och det var en strand och grönska och när man kom upp på stranden och tittade uppåt var det som att stå i en vulkan. Vi tog bilder och var där en stund tills det välde in japaner.... Japaner är ju lite speciella, dom lät massor och sedan kan dom inte simma så alla hade flytvästar och sen höll dom ofta i ett rep som guiden drog så alla följde med automatiskt😉 vi åkte vidare mot en ö som hade utplånats totalt under tsunamin, det var lite uppbyggt vad vi kunde se. Men stranden va härlig vattnet svalkade och snorklingen va bra. Där dukade våra guider upp buffé, åh va gott det smakade! Vi stannade där en stund och bättrade på våran bränna och vätskande värme blåsor...
Sen åkte vi till det sista snorklingsstället där låg jag och Jonathan i länge och såg massor av fina fiskar häftiga koraller och anemoner. 
Jag lyfte upp huvudet.... Hör Sara säger ngt om en orm😳😳 tror den var bakom mig, men när jag tittar ner så ser jag att den var väldigt nära Sara så inte alls långt från mig!!!😫😫😫😫 så jag håller ögonen på ormen och simmar mot båten! Väl där är både Jonte och Alex där, jag kliver upp i båten och killarna frågar om inte jag ska snorkla mer??  Nej! Jag såg en orm där nere så jag kliver inte i!!! Men vi tänker bada mer säger dom och hoppar i, men dom va nära båten😊 vi samlade ihop oss och åkte vidare samtidigt pratade vi om vad vi sett, Jonas och grabbarna såg en revhaj😳 jag en orm! Uj uj vad vi utsätter oss för😉😁 vi åkte till en ö där det hängde klasar med fladdermöss! Och på långt håll såg vi delfiner😊 turen led mot sitt slut och nöjda, trötta klev vi av båten och gick hemåt😊


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0