Varvet....

 
Det har tillkommit några nya finesser på bloggen ser jag.... Va ett tag sedan jag skrev!
 
för att återkoppla till förra inlägget så tycker jag det är otroligt kul att det uppmärksammas vad jag skriver:) att det kommer några kommentarer. Nu va det jag som inte varit aktiv och svarat! Ska bättra mig:)
 
 
Det här inlägget kommer även det att handla om livet som brandmansfru....
 
I lördags var det dax för frövis brandmän att avverka "varvet" det är ett fystest för er som inte vet ( jag hade ingen aning) först går brandmannen med full utrustning på ett löpband i 9 min. Det låter kanske inte så jobbigt i sig men med tanke på att dom har 24 kg extra och bära på, dom ska gå i en viss hastighet och självklart ska bandet ha en viss lutning så den ingen vårpromenad i solsken med fågelkvitter och solens stålar som värmer. Nej här är det kondition, svett och en rejäl dos vilja som gör att dom klarar det!
 
 
Pulsen ska ner sen är det direkt efter bandet en fysbana som byggts upp, i Frövis fall i vagnhallen.
Först ska brandmannen bära två slangkorgar som väger 40kg st i 50meter. Fortfarande med fullutrustning på.
En docka på 100 kg skulle släpas 20m och över ett hinder.
Sedan skulle dom dra vattenfylld brandslang 25m *2. 
Sen kom det som jag tror dom allra flesta tyckte var jobbigast bära en docka på 50 kg på valfritt sätt över ett hinder 20 gånger, hindret skulle föreställa en trappa! Dockan skulle bäras inte släpas! Så många la den på axlarna/tuberna och kämpade sig över. Testat avslutades med att gå balansgång ca 10 m för att se så brandmannen fortfarande var klar i huvudet och inte allt för påverkad/utmattad efter testet.
hela testet var på tid, maxtiden var 30 min!
 
Jonas och hans kollega Rickard tyckte det skulle bli kul att testas, dom hade tiderna efter varandra och peppade varandra. Tror dom sporrade varandra och att det blev till en inbördes liten utmaning dom två emellan:)
Jonas fick 14 min och Rickard nån minut snabbare än Jonas :)
riktigt bra jobbat av alla brandmän tycker jag!
 
Jag kan tycka att det verkligen behövs sådanahär tester regelbundet! Även fast våra brandmän här i Frövi "bara" är deltidsbrandmän betyder det inte att deras jobb är mindre jobbigt/farligt! Dom gör precis samma jobb som en heltidsbrandman vid en brand, trafikolycka mm! Men det krävs inte lika mycket av dom fys mässigt sett. Dom har testet med bandet men det ger väl inga indikationer på att man klarar en fysisk ansträngning?! 
 
Det jag tänkt på efter är ju faktiskt att en brandman har även ett ansvar gentemot sina kollegor att vara i så bra form att man inte utsätter dom andra för fara!
Dom ska kunna rädda oss invånare om vi befinner oss i fara MEN! dom ska även kunna rädda varandra om något skulle inträffa under ett larm! Om dom går in tillsammans i ett brinnande hus som tex så ska man kunna lita på att den man går in med kan rädda en själv om något skulle hända! 
 
I lördags på dagen gjordes "varvet" på kvällen sov pojkarna gott och vi kollade på film med Sara och Rickard. Plötsligt piper och tjuter det överallt, det går ett larm! Ett förlarm om brand i byggnad. Jonas har jour men inte Rickard men han åkte iallafall med. Jag och Sara blev kvar med två sovande barn och en riktigt bra film! Just då kändes det inte så jobbigt för jag hade någon att prata med, för det finns ju en oro när dom åker iväg! Man är orolig för dom för Edmonton utsätter sig själva för en fara. Sen är det så otäckt tycker jag för dom det drabbar. Jonas ringde efter ett tag han har mycket att göra direkt dom kommer på plats! Han ville meddela att det skulle ta tid! Och han bad mig om en tjänst och sa även att han inte hade någon nyckel hem så jag inte låste honom ute! Gjorde det jag blev tillfrågad att göra och det gick fint:) skickade ett sms till en annan orolig brandfru om läget och hon kunde sova gott. 
Det krävs så lite bara en bekräftelse att det inte är någon nära anhörig det drabbat! 
 
Jag kan tro att det är mer känslosamt att jobba på en liten ort, alla känner alla mer eller mindre alltid är det någon som känner någon som känner den drabbade! Men våra  tappra brandmän kämpar på:)
 
Ska se om jag kan lägga ut länken på Jonas som gör "varvet" http://youtu.be/lzoH2M2yJME
 
Va rädda om er där ute!
 
//Cissi!

Kommentarer
Postat av: Carina

Vad duktig du är på att skriva Cissi.Om jag ( gud förbjude ) någon gång skulle råka ut för något och behöver brandmännens hjälp hoppas jag det är Jonas som kommer....lugn,trygg förnuftig och med hjärtat på rätta stället...jag förstår din oro...men han är bra på det han gör och skulle aldrig ta onödiga risker....Kramisar

Svar: Tack Carina! Du beskriver Jonas precis som han är<3Ja jag vet att Jonas är förnuftig och aldrig skulle utsätta sig för onödiga risker:) men man slutar nog aldrig oroa sig....
Kramar!
Zizzismurf

2013-01-21 @ 18:00:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0